Helfos samfunnsoppdrag er å ivareta brukernes rettigheter og yte profesjonell service til helseaktører og innbyggere gjennom veiledning og informasjon om helsetjenesten.
Helfo jobber for å gjøre hverdagen enklere for helseaktører og innbyggere gjennom tilgjengelige, likeverdige og effektive stønadsordninger og tjenester.
Helfos kontorstruktur
Helfo har kontorsteder i
- Tønsberg
- Fredrikstad
- Sola
- Ørsta
- Mo i Rana
- Kirkenes
Helfos organisering
Nedenfor kan du lese om Helfos avdelinger.
Behandlingsrefusjon
Avdelingen behandler krav om refusjon av utgifter til helsetjenester til innbyggere og helseaktører. Avdelingen administrerer avtaler og oppgjør mellom Helfo og helseaktørene, og administrerer fastlegeordningen på vegne av kommunene. Avdelingen har også ansvar for behandling av søknader om støtte til helsetjenester fra private brukere, frikort for helsetjenester, engangsstønad ved hjemmefødsel og produkt- og prislister etter blåreseptforskriften om medisinsk forbruksmateriell og næringsmidler.
Fellestjenester
Avdelingen Fellestjenester ble etablert i forbindelse med Helfos overgang til ny organisasjonsmodell 1. mars 2025. Fellestjenester støtter opp om de øvrige avdelingene i Helfo, og utfører oppgaver på vegne av hele virksomheten.
Kommunikasjon
Avdelingen har ansvar for presse- og mediekontakt, informasjon om helsetjenester og selvbetjeningsløsninger i digitale kanaler for innbyggere og helseaktører, og bidrar innenfor områdene brukerinnsikt og -undersøkelser.
Kontroll
Avdelingen har ansvar for å avdekke og reagere på alvorlig økonomisk misbruk og bedrageri i helserefusjonsordningen. Avdelingen formidler kontrollresultatene slik at de bidrar til økt etterlevelse og bygger tillit.
Legemidler og utstyr
Avdelingen behandler søknader fra både leger og innbyggere om dekning av utgifter til legemidler, næringsmidler og medisinsk forbruksmateriell. Avdelingen behandler også søknader innenfor ulike bidragsområder og krav om refusjon etter reglene for yrkesskade.
Pasientformidling
Avdelingen har ansvaret for å gi behandlingstilbud til fristbruddpasienter. Avdelingen inngår avtaler, med private virksomheter som yter spesialisthelsetjeneste, etter reglene om offentlige anskaffelser og følger opp virksomhetene i avtaleperioden.
Prosjekt og utvikling
Avdelingen har ansvar for gjennomføring av prosjekter knyttet til Helfos tjenesteutvikling, og arbeider på tvers av Helfos tjenesteytende avdelinger. Avdelingens portefølje besluttes gjennom Helfos porteføljestyring, inkludert eierstyringen.
Servicetjenester
Avdelingen gir innbyggerne veiledning, informasjon og brukerstøtte til Helfos områder og for alle tjenester på helsenorge.no. I tillegg har avdelingen ansvar for informasjonstelefonen ved krise knyttet til Helsedirektoratet og Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA).
Utland
Avdelingen behandler søknader om refusjon for helsetjenester som er utført i utlandet. Avdelingen behandler også søknader om rettighetsdokumenter (S1 og Europeisk helsetrygdkort), refusjonssøknader fra norske sykehus for pasienter fra land som Norge har gjensidig avtale med og oppgjør mellom landene innenfor EØS.
Veiledning
Avdelingen har ansvar for veiledning og informasjonsarbeid om regelverk, takstbruk og direkteoppgjør overfor helseaktører. Avdelingen håndterer også tilsvarende tjenester knyttet til områdene spesialistgodkjenning og autorisasjon på vegne av Helsedirektoratet. Avdeling Veiledning har ansvaret for etterlevelsesarbeidet i Helfo rettet mot helseaktører.
Helfos årsrapporter
- Årsrapport for Helfo 2024
- Årsrapport for Helfo 2023
- Årsrapport for Helfo 2022
- Årsrapport for Helfo 2021
- Årsrapport for Helfo 2020
Se annen informasjon om Helfo som organisasjon.