Helfo forvalter refusjonsordningen på vegne av staten. Husk å sette deg inn i regelverket som blant annet sier noe om hvilke takster du kan benytte i forskrift om stønad til dekning av utgifter til behandling hos kiropraktor og rundskriv til folketrygdloven § 5-9 – kiropraktor
Førstegangsundersøkelse og behandlingstakst (K1 og K2)
Takst K1 brukes ved førstegangsundersøkelse. Takst K2 er behandlingstakst. Takst K1 og K2 kan ikke kombineres i samme konsultasjon.
Dersom kiropraktoren foretar en førstegangsundersøkelse, og deretter gir en behandling, er honoraret for behandlingen inkludert i honoraret for førstegangsundersøkelsen.
Du kan bare bruke takst K1 én gang per behandlingsserie. Med behandlingsserie menes det antall behandlinger som er nødvendig for samme sykdom/skade/lyte.
Møtegodtgjørelse (K3a og K3b)
Møtegodtgjørelse med reisetid når kiropraktoren deltar i planlagt tverrfaglig eller flerfaglig samarbeidsmøte om enkeltpasient. Møtet må være ledd i pasientens behandlings- eller rehabiliteringsopplegg. Taksten kan også utløses når møtet foregår via telefon eller video.
Takst K3a beregnes for arbeid i inntil en halv time og deretter utløses takst K3b per påbegynte halvtime. Hvis møtet gjelder flere pasienter, beregnes takstene K3a og K3b for den samlede møte- og reisetid, ikke per pasient. Hvilke instanser/personer som har deltatt på møtet, tidspunkt for møtet og hvor møtet fant sted må kunne dokumenteres.
Takst K3a og K3b kan ikke benyttes:
- ved samtidig konsultasjon
- når kiropraktor deltar i dialogmøte med arbeidsgiver, arbeidstaker og/eller NAV. Deltakelse i slike møter godtgjøres av NAV etter L- takster.
- dersom møtet blir avlyst.
Samarbeidet kan omfatte diagnostisering, kartlegging av rehabiliteringsbehov, utarbeiding og oppfølging av rehabiliteringsplan, vurdering av funksjonsnivå, tilrettelegging av miljø mv.
Skyssgodtgjørelse kan kreves i tillegg etter forskrift om dekning av utgifter til transport av helsepersonell m.m. i forbindelse med reise for å foreta undersøkelse eller behandling.
Telefonsamtaler og skriftlig kommunikasjon (K4)
Taksten K4 kan du kreve for telefonsamtale/skriftlig kommunikasjon om enkeltpasient med lege, fysioterapeut i spesialisthelsetjenesten, kiropraktor i spesialisthelsetjenesten, kommunal helse- og sosialtjeneste og bedriftshelsetjeneste.