Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Søknadsløsning for individuell stønad på blå resept

Du som er lege, må bruke søknadsløsningen «Blåreseptsøknad» når du skal søke om individuell stønad til legemidler og næringsmidler på blå resept på vegne av en pasient. «Blåreseptsøknad» finner du i tjenesteportalen for helseaktører.

Helfo avviser papirsøknader og elektroniske søknader i e-reseptløsningen (M2).

Unntak:

  • Ved yrkesskade kan du velge om du vil bruke søknadsløsningen «Blåreseptsøknad» eller papirsøknad.
  • For søknader for personer uten norsk fødselsnummer eller d-nummer må du bruke eget søknadsskjema på papir. Lenke til dette skjemaet finner du i «Blåreseptsøknad» i tjenesteportalen.

Hvordan logger du deg på tjenesteportalen for helseaktører?

Tjenesteportalen for helseaktører er en sikker nettportal med flere tjenester fra Helsedirektoratet og Helfo. Du logger deg inn ved hjelp av elektronisk legitimasjon, som for eksempel Commfides, Buypass, BankID eller BankID på mobil. Velg «Blåreseptsøknad» for å komme inn i søknadsløsningen.

Er du tilknyttet Helsenettet? Logg på tjenesteportalen via https://portal.helsedirektoratet.no

Er du ikke tilknyttet Helsenettet?  Logg på tjenesteportalen via https://internett-portal.helsedirektoratet.no

Er det forskjell på søknadsløsningen om du er tilkoblet Helsenettet eller ikke?

Uavhengig av om du benytter søknadsløsning på Helsenettet eller internett, gjelder følgende:

  • Du må bare fylle ut relevant informasjon for den konkrete søknaden, og du får presentert gjeldende regelverk underveis i søknadsprosessen.
  • Når du skal søke om stønad til legemidler eller næringsmiddel, er skjemaet automatisk tilpasset for dette. Dette gjelder både blåresept og yrkesskade.
  • Du får umiddelbart svar på om søknaden er innvilget, avslått eller har gått videre til manuell saksbehandling i Helfo.

Hvis du er tilknyttet Helsenettet, slipper du i tillegg å sende inn unødvendige søknader: Du får umiddelbar tilbakemelding hvis pasienten allerede har et gyldig vedtak.

Du vil ikke få en slik tilbakemelding når du søker via «Blåreseptsøknad» på internett. Forskjellen skyldes at Helfo kan utlevere personsensitive data som del av søknadsprosessen når søknaden kommer via Helsenettet. Dette kan vi ikke gjøre i løsningen på internett. 

Søknadsløsningen ivaretar journalplikten

Du som lege er ikke pålagt å søke via ditt journalsystem. Du ivaretar journalplikten ved at du på vanlig måte dokumenterer hvilke vurderinger som er gjort i forkant av en søknad. 

«Blåreseptsøknad» tilbyr en PDF-kvittering og en utklippsfunksjon som du kan bruke for å ta søknadskvitteringen inn i journalen. Alternativt kan du selv gjøre et enkelt journalnotat om resultatet av søknaden.

Trenger du hjelp?

Opplever du tekniske problemer eller andre utfordringer i bruk av søknadsløsningen? Da kan du kontakte brukerstøtte gjennom kundesenteret til Norsk helsenett

•   på telefon 24 20 00 00 (kl. 08.00–15.30 alle hverdager)
•   via e-post til kundesenter@nhn.no

Har du faglige spørsmål eller trenger veiledning knyttet til helserefusjonsområdet? Da kan du kontakte Helfos veiledningstjeneste på telefon 23 32 70 40 (kl. 08.00–15.30 alle hverdager).

Teknisk informasjon

Du finner teknisk informasjon nederst på siden «Tjenesteportal for helseaktører – Om tjenestene» (helsedirektoratet.no).

Først publisert: 05.11.2019 Siste faglige endring: 06.12.2023 Se tidligere versjoner