Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Søknadsløsning for individuell stønad på blå resept

Du som er lege, må bruke søknadsløsningen «Blåreseptsøknad» når du skal søke om individuell stønad til legemidler og næringsmidler på blå resept på vegne av en pasient. «Blåreseptsøknad» finner du i tjenesteportalen for helseaktører.

Helfo avviser papirsøknader og elektroniske søknader i e-reseptløsningen (M2).

Unntak:

  • Ved yrkesskade kan du velge om du vil bruke søknadsløsningen «Blåreseptsøknad» eller papirsøknad.
  • For søknader for personer uten norsk fødselsnummer eller d-nummer må du bruke eget søknadsskjema på papir. Lenke til dette skjemaet finner du i «Blåreseptsøknad» i tjenesteportalen.

Hvordan logger du deg på tjenesteportalen for helseaktører?

Tjenesteportalen for helseaktører er en sikker nettportal med flere tjenester fra Helsedirektoratet og Helfo. Du logger deg inn ved hjelp av elektronisk legitimasjon, som for eksempel Commfides, Buypass, BankID eller BankID på mobil. Velg «Blåreseptsøknad» for å komme inn i søknadsløsningen.

Er du tilknyttet Helsenettet? Logg på tjenesteportalen via https://portal.helsedirektoratet.no

Er du ikke tilknyttet Helsenettet?  Logg på tjenesteportalen via https://internett-portal.helsedirektoratet.no

Om utfylling og behandling av blåreseptsøknader

  • Du fyller ut den informasjonen Helfo trenger for å vurdere søknaden. Skjemaet er automatisk tilpasset.
  • Du får presentert gjeldende regelverk underveis i søknadsprosessen.
  • Du får umiddelbart svar på om søknaden er innvilget, avslått eller har gått videre til manuell saksbehandling i Helfo.
  • Du slipper å sende inn unødvendige søknader: Du får umiddelbar tilbakemelding hvis pasienten allerede har et gyldig vedtak.

Søknadsløsningen ivaretar journalplikten

Du som lege er ikke pålagt å søke via ditt journalsystem. Du ivaretar journalplikten ved at du på vanlig måte dokumenterer hvilke vurderinger som er gjort i forkant av en søknad. 

«Blåreseptsøknad» tilbyr en PDF-kvittering og en utklippsfunksjon som du kan bruke for å ta søknadskvitteringen inn i journalen. Alternativt kan du selv gjøre et enkelt journalnotat om resultatet av søknaden.

Trenger du hjelp?

Opplever du tekniske problemer eller andre utfordringer i bruk av søknadsløsningen? Da kan du kontakte brukerstøtte gjennom kundesenteret til Norsk helsenett

•   på telefon 24 20 00 00 (kl. 08.00–15.30 alle hverdager)
   via e-post til kundesenter@nhn.no

Har du faglige spørsmål eller trenger veiledning knyttet til helserefusjonsområdet? Da kan du kontakte Helfos veiledningstjeneste på telefon 23 32 70 40 (kl. 08.00–15.30 alle hverdager).

Teknisk informasjon

Du finner teknisk informasjon nederst på siden «Tjenesteportal for helseaktører – Om tjenestene» (helsedirektoratet.no).

Først publisert: 05.11.2019 Siste faglige endring: 27.05.2024 Se tidligere versjoner