Høy tillit til Helfo blant helseaktører – men fortsatt rom for forbedring

Først publisert: 03.06.2025 Siste faglige endring: 04.06.2025

Over 6 000 helseaktører har deltatt i årets brukerundersøkelse om Helfos refusjonsordning. Resultatene viser at tilliten til Helfo er høy, og at de fleste opplever ordningen som effektiv – men også at det finnes utfordringer knyttet til enkelhet, brukerstøtte og opplevelsen av kontroll.

Stabil tillit og etterlevelse

Undersøkelsen, som er gjennomført for tredje år på rad, viser at helseaktørene i stor grad har tillit til Helfo som forvaltningsorgan. Tilliten måles gjennom tre dimensjoner: brukerorientering, utviklingsorientering og positiv kontroll. Positiv kontroll innebærer at Helfo har effektive systemer og rutiner for å sikre korrekt bruk av refusjonsordningen. Resultatene bekrefter funn fra OECD-forskning: høy tillit bidrar til bedre etterlevelse – forutsatt at kontrolltiltakene oppleves som rettferdige og konstruktive.

Refusjonsordningen oppleves som effektiv – men ikke alltid enkel

94 prosent av respondentene mener at Helfo håndterer refusjonskrav effektivt. Samtidig svarer én av tre at de ikke opplever refusjonsordningen som enkel. Tannleger og leger skiller seg ut som grupper med lavere tilfredshet, både når det gjelder enkelhet og opplevelse av kontakt med Helfo.

Behov for bedre veiledning og kommunikasjon

Flertallet av helseaktørene ønsker tidligere og tydeligere tilbakemelding om risiko for feil takstbruk. Mange etterspør også bedre opplæring, enklere regelverk og mer brukervennlige digitale løsninger. Helfo.no og nyhetsbrev er de mest brukte informasjonskanalene, men kontakt på telefon vurderes som mest nyttig når det gjelder veiledning.

Kontrollopplevelse påvirker etterlevelse

Undersøkelsen viser at negativ kontroll – altså frykt for å gjøre feil og bli sanksjonert – kan svekke etterlevelsen blant helseaktører som i utgangspunktet har høy tillit til Helfo. Dette understreker viktigheten av å balansere kontroll med støtte og anerkjennelse.

Veien videre

Helfo vil bruke innsikten fra undersøkelsen til å forbedre sine tjenester og styrke dialogen med helseaktørene. Målet er å gjøre refusjonsordningen enklere, mer forståelig og mer brukervennlig – samtidig som tilliten og etterlevelsen opprettholdes.

Resultatrapport og analyse

Du kan lese hele resultatrapporten her (pdf).

Om undersøkelsen:

Undersøkelsen ble gjennomført av Rambøll Management Consulting på vegne av Helfo i perioden 7. mars til 4. april 2025. Totalt 6 237 helseaktører deltok, med representasjon fra alle behandlergrupper, apotek og bandasjister som Helfo har avtale med.