Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Endringer i folketrygdloven – plikt til direkte oppgjør

Først publisert: 25.11.2020 Siste faglige endring: 06.01.2021

Fra 1. januar 2021 må helseaktører ha avtale om direkte oppgjør med Helfo hvis pasienten skal få dekning for behandlingen. Dette følger av endringer i folketrygdloven.

Artikkelen er 3 år gammel, informasjonen kan være utdatert.

Formålet med lovendringen er å gjøre hverdagen enklere for pasientene og helseaktørene.

De fleste helseaktører har allerede avtale om direkte oppgjør med Helfo. Dersom du allerede har direkte oppgjør med Helfo, og sender refusjonskrav over Helsenettet (NHN), fortsetter du som før.

Du kan lese mer om plikt til direkte oppgjer og digital innsending i forskrift om direkte oppgjør for stønad etter folketrygdloven kapittel 5 (lovdata.no) og rundskriv til forskrift om direkte oppgjør for stønad etter folketrygdloven kapittel 5 (helsedirektoratet.no).

Har du ikke avtale om direkte oppgjør med Helfo?

Fra årsskiftet må alle helseaktører ha avtale om direkte oppgjør hvis pasienten skal få dekning for behandlingen. Dette innebærer at pasientene ikke lenger skal legge ut for behandlingen de har fått, og søke refusjon fra Helfo i etterkant. Dersom du som helseaktør ikke har direkteoppgjørsavtale med Helfo i dag, må du snarest inngå avtale.

Send refusjonskravet digitalt

Endringene medfører også at du som helseaktør må sende refusjonskrav digitalt. De fleste helseaktører gjør det i dag, ved å sende refusjonskrav via Helsenettet. Er du blant dem som har månedlige refusjonskrav på under 40.000 kroner, tilbyr Helfo en alternativ, kostnadsfri tjeneste.

Lovendringen ble endelig vedtatt i Stortinget 24. november 2020 og har virkning fra 1. januar 2021.