1. Om avtalen
Du må ha avtale om direkte oppgjør med Helfo for at pasienten din skal få dekning for behandlingen sin, og for at du som behandler skal få refusjon. Behandling som er utført før avtalen er inngått, er ikke refusjonsberettiget.
Det er viktig at du leser og setter deg godt inn i hvilke rettigheter og plikter avtalen gir. Avtalen er personlig, og du kan bare kreve refusjon for behandling du selv har utført. Det medfører blant annet at du må benytte egen Buypass ID ved innsending av refusjonskrav over Helsenettet.
Avtalen gir blant annet informasjon om
- frister for innsending av refusjonskrav
- frister for utbetaling fra Helfo
- hvordan du sender inn kravet
- hvilke plikter du har overfor Helfo
- hvilke plikter Helfo har overfor deg
- mulige konsekvenser ved feil i refusjonskrav og/eller dokumentasjon
Du må signere på at du kjenner og aksepterer avtalevilkårene når du er inne i det elektroniske skjemaet.
forskrift om direkte oppgjør for stønad etter folketrygdloven kapittel 5
rundskriv til forskrift om direkte oppgjør for stønad etter folketrygdloven kapittel 5
- Er du medlem i DNLF (Den norske legeforening), kan du lese kollektivavtalen før du går til utfylling av skjemaet.
- Er du ikke medlem av DNLF, kan du lese avtalen om direkte oppgjør før du går til utfylling av skjemaet
- Mangler du fødsels- eller D-nummer? Da må du inngå en midlertidig avtale om direkte oppgjør, se steg 5.
Endring av kontonummer og kontaktinformasjon
Dersom du skal endre bankkontonummer, e-postadresse eller telefonnummer for en eksisterende avtale, gjør du det i tjenesten Praksisinformasjon.
Tjenesten Praksisinformasjon finner du under flisen «Oppgjør med Helfo» i Tjenesteportal for helseaktør.