For at kommunen skal kunne sende inn refusjonskrav for egenandeler, må dere ha inngått avtale om direkte oppgjør. Les om hvordan kommunen inngår avtale om direkte oppgjør for egenandeler.
Refusjonskravet må sendes inn på samme organisasjonsnummer som avtalen er inngått på.
Her finner du regler for egenandeler ved kommunal fysioterapi.
Frister
For at pasienten skal slippe store utlegg, er det viktig at kommunen krever inn egenandeler løpende og rapporterer inn til Helfo med maksimum en måneds mellomrom.
Frist for å søke refusjon for egenandeler er seks måneder regnet fra utgangen av den måneden behandlingen fant sted.
Hva må regningene i refusjonskravet inneholde?
Hver regning skal inneholde
- takstnummer
- dato
- klokkeslett
- pasientens fødselsnummer/d-nummer eller annen entydig identifikasjon i henhold til EØS-regelverket og avtale med
Et konvensjonsland er et land som har inngått en internasjonal avtale eller traktat, ofte kalt en konvensjon, med andre land.
Hvis pasienten ikke har 11-sifret personnummer, men kommunen har dokumentasjon på vedkommendes rettigheter, kan dere likevel sende regning til Helfo. Dere registrerer da pasientens fødselsdag, måned og år (DDMMÅÅ), og merker med kjønn (K/M). Skriv eventuelt merknad i merknadsfeltet med informasjon om hvilken dokumentasjon pasienten har vist frem.
Innsending fra EPJ
Kommuner hvor fysioterapitjenesten benytter EPJ-system for fysioterapi, skal som hovedregel rapportere og sende refusjonskrav for egenandeler via disse systemene. Benytt kommunens virksomhetssertifikat, og ikke personlige buypasskort eller Commfides.
Hvis en egenandel merkes med fritakskode for at pasienten har frikort, rapporterer dere denne egenandelen som et refusjonskrav.
Behandlerkravmeldingen er integrert i EPJ-systemene, som også er tilrettelagt for elektronisk meldingsutveksling via Helsenettet.
Dere må benytte en oppdatert versjon av EPJ-systemene som er tilrettelagt for å kunne rapportere egenandeler fra kommuner. EPJ-leverandørene har fått tilsendt nødvendige spesifikasjoner for dette. Ta kontakt med EPJ-leverandøren deres for nærmere informasjon.
Alternativ innsending
Hvis kommunen ikke kan sende inn refusjonskrav og rapportere egenandeler via sitt EPJ-system, kan dere bruke Altinn.
Vedlegg til Altinn-skjemaet
Før dere starter på utfylling av Altinn-skjemaet, må dere ha gjort klar for opplasting en utfylt Excel-fil for innrapportering av egenandeler:
- Excel-skjema for innrapportering av egenandeler for fysioterapi fra og med 1. juli 2024.
- Excel-skjema for innrapportering av egenandeler for fysioterapi fra og med 1. juli 2023 til og med 30. juni 2024.
Skjema fra tidligere år – for eventuell korrigering:
- Excel-skjema for innrapportering av egenandeler for fysioterapi fra 1. juli 2022 til 30. juni 2023.
- Excel-skjema for innrapportering av egenandeler for fysioterapi fra 1. juli 2021 til 30. juni 2022.
- Excel-skjema for innrapportering av egenandeler for fysioterapi fra 1. januar 2021.
Veiledning til utfylling av Excel-fil
- Dere må lagre og fylle ut skjemaet på en lokal server/datamaskin. Husk at dette gjelder personsensitive opplysninger.
- Dere kan fylle ut og sende inn flere skjemaer, men husk at hvert enkelt skjema må ha et unikt kravreferansenummer.
- Hvis dere har behov for å kopiere informasjon fra ett sted i skjemaet til et annet, er det viktig at dere bruker «kopier» og ikke «klipp ut». «Klipp ut» fjerner funksjoner fra skjemaet.
- Både egenandeler betalt av pasientene og krav om refusjon av egenandeler for frikortpasienter registreres i samme skjema.
- Dere kan rapportere inn egenandeler når pasientene faktureres. Egenandelen legges da til grunn for opptjening til frikort.
- Det er viktig at dere fyller ut skjemaet fullstendig for hver enkelt pasient og hver enkelt behandling.
- Takstene som registreres, må være i tråd med takstene som utløser egenandeler. Takstene finner du i forskrift om stønad til dekning av utgifter til fysioterapi m.m. (lovdata.no).
- Alle behandlinger dere registrerer i dette skjemaet, skal være utført av en autorisert fysioterapeut.
Dere finner en utfyllende forklaring i Excel-skjemaet.
Roller og rettigheter i Altinn
Den eller de som skal sende inn refusjonskrav og innrapportere egenandeler på vegne av virksomheten, må få tildelt rollen «helse-, sosial- og velferdstjenester» i Altinn fra den som er registrert som daglig leder for virksomheten i Enhetsregisteret. Rollen gir blant annet rettighet til å fylle ut enkelte skjemaer.
Den som skal signere skjemaer, må ha rollen «begrenset signeringsrett». Hvis samme person skal gjøre begge deler, må vedkommende ha begge rollene. Alternativt kan dere tildele rettigheter til å fylle ut og signere Altinn-skjemaet «Helfos skjema for virksomheter, private aktører, kommuner og helseaktører».
Her finner dere en oversikt over alle Altinn-rollene (altinn.no).
Les om hvordan dere kan tildele rettigheter i Altinn (altinn.no).
Send inn refusjonskrav via Altinn
Ved innsending i Altinn bruker dere skjemaet «Helfos skjema for virksomheter, private aktører, kommuner og helseaktører». Dere kommer direkte til riktig skjema ved å logge dere inn i Altinn via denne knappen: