Saksbehandling i Helfo
Saksbehandlingstiden er gjennomsnittlig seks måneder. Søknadene behandles fortløpende, men saksbehandlingstiden avhenger av når søknaden er sendt inn. Det er blant annet ikke mulig for Helfo å gjøre endringer i databasen den siste måneden før listene legges ut.
Vi bruker kortere tid på å behandle enkle søknader som fjerning eller enkle endringer på oppførte produkter.
Vi bruker lengre tid på komplekse søknader. Eksempler på slike søknader er:
- nye produkter som ikke er tilgjengelige i ordningen fra før eller har en annen pris
- endring av pris på allerede oppførte produkter
- dersom vi må be mer dokumentasjon om brukergrupper, kostnader og lignende i vurderingen av søknadene
Svar fra Helfo
Du får vedtak om godkjenning av produktet eller avslag på søknad på e-post. Hvis Helfo godkjenner produktet, må du som er leverandør søke om varenummer hos Farmalogg, som er apotekbransjens felles vareregister.
Husk å legge ved vedtaket fra Helfo i søknaden til Farmalogg.
Etter at du har fått varenummer, sender du kvittering fra Farmalogg til Helfo. Deretter legger vi produktet inn i produkt- og prislisten.
Vi oppdaterer produkt- og prislistene fire ganger i året: 1. januar, 1. april, 1. juli og 1. oktober.