Slik sender virksomheter inn søknad om refusjon for utlegg de har hatt til helseutgifter for privatpersoner i utlandet

Virksomheter (forsikringsselskaper og arbeidsgivere) kan sende inn søknad om refusjon digitalt for å få refundert utlegg de har hatt i forbindelse med privatpersoners helsetjenester.

Sjekk om Helfo kan gi refusjon

Det er ulike regler som gjelder for refusjon, avhengig av om helsehjelpen er gitt i EØS (folketrygdloven § 5-24 a) eller utenfor EØS (folketrygdloven § 5-24).

Før virksomheten sender inn søknaden, er det viktig at dere sjekker om utgiftstypen er innenfor Helfos stønadsområder:

Hvis dere skal sende inn søknad om refusjon for flere personer, må dere opprette en ny søknad for hver person. Én søknad kan ikke gjelde flere personer.

Send inn digital søknad om refusjon

Helfo oppfordrer dere til å sende inn søknad om refusjon digitalt. Digital innsending har flere fordeler:

  • Helfo mottar søknaden raskere.
  • Dere får en automatisk bekreftelse på at søknaden deres er sendt, og at den er mottatt hos Helfo.
  • Referansenummeret blir automatisk lagt inn i saken. Dermed blir blant annet utbetalinger lettere å spore.

Hvem kan sende inn søknad om refusjon?

Den som skal sende inn søknad om refusjon, må enten være registrert som daglig leder av virksomheten i Enhetsregisteret, eller ha fått tildelt rettighet i Altinn for å kunne fylle ut dette skjemaet på vegne av virksomheten. På altinn.no finner du informasjon om hvordan du tildeler rettigheter.

For å kunne søke om refusjon, må dere ha et norsk organisasjonsnummer. Alle utenlandske foretak som trenger et norsk organisasjonsnummer, må bli registrert som et norskregistrert utenlandsk foretak (NUF). Les på nettsidene til Brønnøysundregistrene om hvordan dere kan opprette NUF.

Dette trenger vi for å behandle en søknad om refusjon

For å behandle en søknad om refusjon trenger vi følgende informasjon fra dere:

  • informasjon om hvilken tilknytning til behandlingslandet personen det gjelder, har
  • oversikt over helsetjenestene det søkes refusjon for
  • for forsikringsselskap: fullmakt for utbetaling av refusjon

Flere virksomheter har utarbeidet egne digitale systemer, skjemaer og løsninger med elektronisk signatur. Dette gjør at søknaden kan være heldigital. Hvis dere benytter egne løsninger, er det viktig at dere passer på at dere gir den samme informasjonen som dere ville gitt ved å fylle ut Helfos egne skjemaer (se under).

Virksomheter som ikke har egne digitale systemer til dette formålet, kan fylle ut Helfos papirskjemaer som skal sendes som vedlegg til digitalt skjema. Hvilket skjema dere skal bruke, avhenger av om dere er et forsikringsselskap eller en arbeidsgiver.

Papirskjemaer

Søknads- og fullmaktsskjema for forsikringsselskaper:

Søknadsskjema for arbeidsgiver:

Dokumentasjon som må legges ved søknaden

Følgende dokumentasjon må legges ved søknaden om refusjon:

  • original spesifisert faktura fra behandlende institusjon og eventuelt mellomledd (agent/alarmsentral)
  • original kvittering eller bankutskrift som viser at helsehjelpen er betalt i alle ledd
  • henvisning, hvis det kreves henvisning for tilsvarende behandling i Norge
  • kopi av epikrise/journalen fra behandlingsinstitusjonen – det må stå beskrevet hvilken diagnose og hvilken behandling pasienten har mottatt
  • ved legemidler: resept, kvittering fra apotek og pakning eller kopi av pakning som viser virkestoff
  • ved ambulansetransport: opplysning om antall kjørte kilometer
  • i forsikringssaker: fullmakt for overdragelse av krav fra forsikringstaker til virksomheten som skal motta utbetalingen – fullmakten må være signert av forsikringstaker

For at Helfo skal kunne ta stilling til søknaden, må dokumentasjonen være forståelig for oss. Det betyr at den i utgangspunktet må være på norsk, dansk, svensk eller engelsk. Du bør derfor forsøke å få utstedt dokumentasjonen på et av disse språkene. Hvis dokumentene foreligger på et annet språk, kan Helfo ved behov be deg om å få disse oversatt. Du må betale for oversettelsen selv. Hvis du legger ved en oversettelse, må du også legge ved originalen.

Frist for å sende inn søknad

Behandling mottatt i EU/EØS: Dere må sende skjema og dokumentasjon til Helfo innen 6 måneder fra behandlingsdato.

Hvis behandlingen ikke er gjort opp på stedet, men det er sendt ut en faktura i etterkant, beregner vi fristen fra fakturadatoen i stedet for behandlingsdatoen. Med faktura mener vi i denne sammenhengen den første betalingsoppfordringen / det første betalingskravet som er sendt fra behandleren.

Behandling mottatt utenfor EU/EØS: Dere må sende skjema og dokumentasjon til Helfo innen 6 måneder etter at helsehjelpen er mottatt og betalt.

Kontakt

Hvis dere har spørsmål, kan dere kontakte Veiledning Helsenorge på telefonnummer 23 32 70 00.

Først publisert: 07.12.2023 Siste faglige endring: 03.07.2025 Se tidligere versjoner