Det jobbes med en løsning, men inntil videre ber vi om hjelp til å sikre at brukerne får med seg nødvendig dokumentasjon, slik at refusjonskravet kan behandles direkte av Helfo – uten forsinkelser.
For at refusjon skal kunne innvilges, må brukeren få med seg følgende dokumentasjon fra apoteket allerede ved utlevering:
En manuell («gammeldags») kvittering som er
- signert og stemplet av apoteket/bandasjisten
- merket med at kjøpet er betalt
- inneholder opplysning fra apotek om at det foreligger en gyldig blåresept, men at varen ble ekspedert som hvit resept på grunn av tekniske utfordringer
Så lenge det foreligger gyldig vedtak fra Helfo med disse opplysningene på kvitteringen, skal refusjon kunne innvilges.
Takk for at dere bidrar til at brukerne får med seg korrekt dokumentasjon første gang. Helfo kommer tilbake med oppdatert informasjon etter sommeren når Helsedirektoratet har avklart videre håndtering av disse sakene.