Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Vaksinasjon mot covid-19 hos private virksomheter

Private virksomheter som har avtale med en kommune om vaksinering mot covid-19, kan sende krav om økonomisk vederlag for utført vaksinering via Helfos elektroniske oppgjørsordning.

Fra 1. september 2022 kan alle private virksomheter benytte Helfos oppgjørsordning for å sende krav om økonomisk vederlag for vaksinering mot covid-19. Forutsetningen er at virksomheten har en avtale med en kommune om vaksinering mot covid-19.

Helfos elektroniske oppgjørsordning er regulert i forskrift om nasjonalt vaksinasjonsprogram

Det er opprettet to takster for økonomisk vederlag for vaksinering mot covid-19 hos private aktører som må benyttes av virksomheter som bruker Helfos oppgjørsordning.

Vilkår

Virksomheter som benytter Helfos oppgjørsordning, må

  • ha avtale med en eller flere kommuner om å utføre vaksinasjon
  • inngå vederlagsavtale med Helfo via Altinn (se eget avsnitt)
  • benytte elektronisk pasientjournal (EPJ) eller annet tilrettelagt system som er godkjent av Norsk helsenett (NHN)
  • registrere vaksinasjonene elektronisk i SYSVAK i sanntid
  • benytte fastsatte takster
  • sende kravet elektronisk via linje eller tjenesteportal for helseaktører (se eget avsnitt)

Dagtakst på 220 kroner per vaksinering benyttes for vaksinering på hverdager mellom klokken 08.00 og 16.00.

Kveldstakst på 286 kroner benyttes for vaksinering som skjer etter klokken 16.00 og på helgedager og røde kalenderdager.

Pasienten skal ikke avkreves egenbetaling ved vaksinasjonen.

Slik registrerer virksomheten vederlagsavtale

Virksomheter som skal benytte Helfos elektroniske oppgjørsordning, må registrere vederlagsavtalen i Altinn.

De virksomhetene som allerede har en avtale med en kommune om vaksinering mot covid-19, må bekrefte denne avtalen i Altinn.

Det er mulig å registrere vederlagsavtale med enten personnummer eller organisasjonsnummer. 

Apotek må registrere vederlagsavtale med organisasjonsnummeret til det enkelte apotek. I praksis betyr dette at en person må ha nødvendige roller eller rettighetene i Altinn for å inngå vederlagsavtale på vegne av det enkelte apotek. (Se eget avsnitt om roller og signeringsrett i Altinn.) 

Kravtypen som skal velges inne i Altinn-skjemaet, er "Covid-19 - Vederlagsavtale – vaksinering hos private virksomheter". Du finner videre veiledning om utfylling inne i skjemaet. 

Roller og signeringsrett i Altinn ved bruk av organisasjonsnummer

Den som skal registrere vederlagsavtalen for å sende krav til Helfo, må ha rollen «helse-, sosial- og velferdstjenester» i Altinn. Den som skal signere skjema, må ha rollen «begrenset signeringsrett». Hvis samme person skal gjøre begge deler, må vedkommende ha begge rollene. 

Alternativt kan den som skal registrere vederlagsavtalen, få tildelt rettigheter til å fylle ut og signere Altinn-skjemaet  "Rapportering og krav fra virksomheter, private aktører og kommuner til Helfo"

Tjenesten krever innlogging på sikkerhetsnivå 4

Slik sender du krav om vederlag

Krav om vederlag for utført vaksinering mot covid-19 må sendes som behandlerkravmelding (BKM), enten i EPJ via Helsenettet eller ved opplastning i tjenesteportal for helseaktører. Ved bruk av organisasjonsnummer kan ikke tjenesteportal for helseaktører brukes. Da må krav sendes via Helsenettet. 

Apotekene sender gjennom sin elektroniske oppgjørsordning.

Krav som ikke sendes som beskrevet ovenfor vil bli avvist.

Send behandlerkravmelding (BKM) via Helsenettet

Dersom du ikke er koplet til Helsenettet: Kontakt EPJ-leverandøren for å få konkret og tilpasset informasjon om mulige valg og hvilke konsekvenser de ulike alternativene gir. 

Last opp behandlerkravmelding (BKM) i tjenesteportal for helseaktører

Behandlerkravmeldingen hentes ut fra EPJ-systemet. For veiledning om dette, kontakt EPJ-leverandøren din. Last opp og send inn behandlerkravmeldingen i tjenesteportal for helseaktører.

Tjenesteportal for helseaktører er tilgjengelig via https://internett-portal.helsedirektoratet.no.

Logg inn ved hjelp av elektronisk legitimasjon, som for eksempel BankID, BuyPass eller liknende. Velg tjenesten «Oppgjør med Helfo» for å komme inn i tjenesten. Tjenesten er lett å bruke, og du får veiledning underveis.

Apotekenes elektroniske oppgjørsordning

Apotekene sender refusjonskrav til Helfo gjennom elektronisk oppgjørsordning. Informasjon om elektronisk oppgjørsordning finner du på apotekenes felles intranett Apotekinfo.

Dette må regning inneholde

Hver regning skal inneholde takst, samt dato og klokkeslett for utført vaksinasjon, pasientens navn og fødselsnummer eller d-nummer. 

Kontakt system-leverandøren din ved behov for teknisk bistand.  

Krav om økonomisk vederlag er gjenstand for automatisk kontroll i Helfos oppgjørssystem. Krav som ikke inneholder de angitte opplysningene og/eller som ikke er i tråd med regelverket, blir automatisk avvist.

Helfo fakturerer kommunene for bruk av takstene

Kommunene bærer det økonomiske ansvaret for vaksinering av innbyggerne mot covid-19. Helfo skal derfor kreve dekning fra kommunene for utbetalinger til private virksomheter etter paragraf 6 d i forskrift om nasjonalt vaksinasjonsprogram.

Helfos viderefakturering av kommunene vil skje etter disse prinsippene:

  • Pasientens folkeregistrerte bostedskommune blir fakturert for vaksineringen.
  • Helfo fakturerer kommunene ved utgangen av hver måned.
  • Første fakturering er planlagt medio oktober med 20 dagers betalingsfrist.

Mer informasjon:

Vaksinasjon mot korona i kommunene - fhi.no

Forskrift om nasjonalt vaksinasjonsprogram 

Brev til kommunene - anbefaling om oppfriskningsdose koronavaksine for flere grupper (29.juni 2022)

Se Helsedirektoratets veileder for vaksinering og vaksineutstyr i vaksinasjonsprogrammet.

 

Først publisert: 01.09.2022 Sist faglig oppdatert: 07.09.2022 Se tidligere versjoner