Avtalene inngås etter regelverket i lov- og forskrift om offentlige anskaffelser. Kunngjøringer skjer på doffin.no.
Helfo benytter elektronisk konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) i alle sine konkurranser. Hele anskaffelsesprosessen fra kunngjøring til tildeling av kontrakt er digital, og all kommunikasjon med tilbydere foregår her. Dette sikrer likebehandling av alle leverandører.
Krav for å være en helsetjenesteleverandør i fristbruddordningen
Helfo stiller flere krav til leverandører av helsetjenestene. Kravene er satt for å sikre riktig kvalitet på de tjenestene som skal utføres. Pasientene har krav på helsetjenester på spesialisthelsetjenestenivå i tråd med bestemmelsene i pasient- og brukerrettighetsloven.
Helsetjenesteleverandørene i fristbruddordningen må levere skatteattest, firmaattest og regnskap. De må også dokumentere at de
- er tilknyttet Helsenettet (som driftes av Norsk Helsenett)
- har system/programvare for rapportering av pasientdata (NPR)
- har system/programvare for å gjennomføre e-konsultasjoner
Videre stiller Helfo krav om at helsetjenesteleverandørene skal ha etablert et internkontrollsystem for virksomheten. Internkontrollsystemet skal sørge for at virksomhet og tjenester planlegges, utføres og vedlikeholdes i samsvar med krav fastsatt i, eller i medhold av, relevante lover og forskrifter. Helsetjenesteleverandørene skal blant annet følge forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Helfo vil i hver enkelt konkurranse også stille mer spesifikke krav som gjelder innenfor det aktuelle fagområde. Dette kan være spesifikke krav til bemanning, kompetanse, utstyr og lokaler.
Tips:
- Les godt igjennom konkurransegrunnlag og alle vedlegg.
- Sjekk at du er kvalifisert.
Leverandører som ikke er kvalifisert, kan få tilbudet avvist. Det vil si at de kan miste muligheten til å være med videre i konkurransen.