Oppstartsveiledning retter seg mot pasienter med hjerte- og karsykdommer som skal starte med perorale, blodfortynnende legemidler, blodtrykksenkende legemidler eller kolesterolsenkende legemidler, og som er forventet å ha etterlevelsesutfordringer når det gjelder legemiddelbehandlingen.
Inhalasjonsveiledning retter seg mot astma- og kolspasienter som bruker inhalator.
Oppstartsveiledning ved medisinstart
Legen kan rekvirere oppstartsveiledning til sin pasient, eller pasienten kan selv be om tjenesten i apoteket. Ordningen kalles også Medisinstart.
To samtaler
Oppstartsveiledning består av to samtaler. Den første samtalen skal normalt skje en til to uker etter oppstart med et nytt legemiddel, og den andre samtalen foregår tre til fem uker etter oppstart.
Det er meningen at samtalene skal gjennomføres i apotekets informasjonsrom, men de kan også gjennomføres på telefon.
Pasienten kan få veiledningssamtaler i inntil tre måneder etter oppstart av et nytt legemiddel.
Kun farmasøyter med opplæring i tråd med Apotekforeningens bransjestandard kan utføre Medisinstart.
Tjenesten er gratis for pasienten. Apotekene får refundert 254 kroner for hver av de to samtalene.
Kriterier for refusjon:
- Legemidlet og pasienten omfattes av ordningen
- Samtalen blir journalført i Medisinstartmodulen i FarmaPro
- Pasienten har fødsels- eller d-nummer
- Oppgjørskravet er påført legens eller farmasøytens HPR-nummer
Inhalasjonsveiledning
Alle norske apotek tilbyr veiledning i bruk av inhalasjonsmedisin. Hensikten er å bidra til at pasientene tar medisinen sin riktig og oppnår best mulig effekt.
Veiledningen kan utføres når som helst i åpningstiden, og det er ikke nødvendig å bestille time. Pasientene viser fram sin inhalasjonsteknikk, og får korreksjoner og råd fra farmasøyten. Hvis pasienten ikke har brukt inhalator tidligere, vil farmasøyten vise riktig teknikk.
Tjenesten er gratis for pasienten. Apotekene får 91 kroner i refusjon per veiledning.