Enklere digitale tjenester (EDiT) – raskt, enkelt og riktig

Digitalisering er en forutsetning for å videreutvikle Helfos tjenester. Helsedirektoratet har sammen med Helfo startet et digitaliseringsprogram for å tilby våre brukere enklere digitale tjenester gjennom en mer digital forvaltning.

Formål

Formålet med programmet er at innbyggere og helseaktører i størst mulig grad skal være ivaretatt ved at de får oppfylt sine rettigheter gjennom automatiske løsninger og ved nettbaserte tjenester, og utover dette skal de kunne administrere mer av sin helsehverdag på en enkel måte.

    Pasientene får enkelt det de har krav på

    For pasientene betyr endringen følgende: 

    • de slipper å legge ut for pasientbehandling
    • raskere behandling av blåreseptsøknader
    • digitalt frikortbevis
    • enklere tilgang til egne opplysninger på helsenorge.no

    Behandlere skal bruke mindre tid på administrasjon

    For behandler betyr endringen følgende: 

    • enklere regelverk​
    • støtte til valg av riktige takster
    • rask korrigering av feil i oppgjørskrav
    • sikker og effektiv innhenting og gjenbruk av data
    • enklere og riktigere utfylling av blåreseptsøknader
    • mer effektiv forvaltning gir raskere respons

    Programperiode og involvering

    Programmet ble påbegynt i 2018 og skal avsluttes sommeren 2021. Utviklingen pågår i dialog med behandlernes interesseforeninger, og det vil etableres brukerpanel som skal teste løsningene underveis i utviklingsarbeidet.

    Målet er at programmet også skal legge til rette for ytterligere utvikling av digitale løsninger med det samme hovedmålet: raskt, enkelt og riktig.

    Først publisert: 22.05.2019