Formål
Formålet med programmet er at innbyggere og helseaktører i størst mulig grad skal være ivaretatt ved at de får oppfylt sine rettigheter gjennom automatiske løsninger og ved nettbaserte tjenester, og utover dette skal de kunne administrere mer av sin helsehverdag på en enkel måte.
Pasientene får enkelt det de har krav på
For pasientene betyr endringen følgende:
- de slipper å legge ut for pasientbehandling
- raskere behandling av blåreseptsøknader
- digitalt frikortbevis
- enklere tilgang til egne opplysninger på helsenorge.no
Behandlere skal bruke mindre tid på administrasjon
For behandler betyr endringen følgende:
- enklere regelverk
- støtte til valg av riktige takster
- rask korrigering av feil i oppgjørskrav
- sikker og effektiv innhenting og gjenbruk av data
- enklere og riktigere utfylling av blåreseptsøknader
- mer effektiv forvaltning gir raskere respons
Programperiode og involvering
Programmet ble påbegynt i 2018 og skal avsluttes sommeren 2021. Utviklingen pågår i dialog med behandlernes interesseforeninger, og det vil etableres brukerpanel som skal teste løsningene underveis i utviklingsarbeidet.
Målet er at programmet også skal legge til rette for ytterligere utvikling av digitale løsninger med det samme hovedmålet: raskt, enkelt og riktig.