Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Vedtaksspørring erstatter telefonitjeneste for apotek og bandasjist

Først publisert: 10.06.2020 Sist faglig oppdatert: 04.01.2022

Den elektroniske vedtaksspørringen som Helsedirektoratet og Helfo tilbyr, erstatter telefonitjenesten.

Artikkelen er over ett år gammel, informasjonen kan være utdatert.

Les mer om den nye elektroniske vedtaksspørringen her.

Personvernet var ikke godt nok ivaretatt i telefoniløsningen, og derfor er denne tjenesten nå avviklet.

Dersom vedtaksspørringen ikke er tilgjengelig på grunn av vedlikehold, vil veiledningstelefonen kunne svare på henvendelser om vedtak.

Vi understreker at ansvaret for å framvise vedtak fortsatt ligger hos kunden, og at telefonitjenesten – og nå den elektroniske spørretjenesten – er en service for apotek og bandasjist.

Vi opplever at apotekene og bandasjistene generelt er godt fornøyde med vedtaksspørringen. Det gjøres langt flere elektroniske vedtaksspørringer enn antall telefonhenvendelser Helfo har pleid å motta.

Det er for øvrig tilrettelagt for at vedtaksspørringen kan bli en integrert del av apotekenes og bandasjistenes journalsystem.