Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Varsling av fristbrudd i Fristbruddportalen

Pasientens opprinnelige behandlingssted skal varsle fristbrudd i Fristbruddportalen.

Tilbakemelding om resultat av fristbrudd

Fristbruddportalen sender en automatisk generert e-post til den som har varslet fristbruddet, om at pasientens sak er oppdatert. Systemet benytter den e-postadressen det opprinnelige behandlingsstedet har registrert i fristbruddvarselet.

Følgende resultater er mulige:

  • Pasienten aksepterer tilbudet fra Helfo. Det opprinnelige behandlingsstedet kan se i pasientens sak at pasient er i behandling via Helfo, og pasienten må strykes fra ventelisten.
  • Pasienten takker nei til tilbudet fra Helfo. Det opprinnelige behandlingsstedet kan se at pasientens sak er stoppet, og pasienten blir stående på venteliste.
  • Helfo finner ikke behandlingstilbud. Helfo vil ta kontakt med det opprinnelige behandlingsstedet for å informere om dette, og undersøke når pasienten kan få time ved det opprinnelige behandlingsstedet. Det opprinnelige behandlingsstedet kan se at pasientens sak er stoppet, og pasienten blir stående på venteliste.
  • Det opprinnelige behandlingsstedet klarer likevel å tilby pasienten helsehjelp. Hvis det opprinnelige behandlingsstedet finner en time, skal Helfo kontaktes umiddelbart på telefon 23 32 70 03. Helfo kontakter deretter pasienten med tilbudet, og pasienten står fritt til å velge mellom tilbudet Helfo har skaffet og tilbudet fra det opprinnelige behandlingsstedet.

Først publisert: 08.02.2019 Siste faglige endring: 24.01.2024 Se tidligere versjoner