Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Varsling av fristbrudd i Fristbruddportalen

Pasientens opprinnelige behandlingssted skal varsle fristbrudd i Fristbruddportalen.

Hvordan varsler du fristbrudd?

Det opprinnelige behandlingsstedet varsler Helfo om fristbrudd via Fristbruddportalen: brukerveiledning for Fristbruddportalen. Virksomheter som skal benytte Fristbruddportalen, må være tilknyttet Norsk Helsenett. En autorisert bestiller ved virksomheten skal bestille tilgang fra Norsk Helsenett.

Pasienten skal beholde plassen sin på ventelisten ved det opprinnelige behandlingsstedet fram til hen har akseptert et konkret tilbud fra et annet behandlingssted.

Hvis det opprinnelige behandlingsstedet finner et tilbud til pasienten, må de umiddelbart kontakte Helfo.

Helfo saksbehandler i utgangspunktet varslede fristbrudd uten opphold. Varslene blir prioritert ut fra ansiennitet på fristdato. I perioder med et stort antall fristbrudd varslet til Helfo, vil saksbehandlingstiden bli noe lengre enn vanlig.

Hvis det opprinnelige behandlingsstedet varsler fristbrudd på en pasient som på grunn av medisinsk forsvarlighet trenger å bli prioritert foran pasienter med tidligere fristdato, ber vi om at Helfo pasientformidling informeres om dette. Kontakt oss på telefon 960 96 533, eller send epost til pasientformidling@helfo.no.

Hvis pasientens opprinnelige behandlingssted ikke kan varsle fristbrudd i Fristbruddportalen, må de kontakte Helfo pasientformidling på telefon 96 09 65 33. 

Les mer i artikkelen «Fristbruddordningen – generell informasjon».

Er du pasient og vil ha informasjon om fristbrudd? Les mer på helsenorge.no.​

Først publisert: 08.08.02.2019 Sist faglig oppdatert: 08.06.2022 Se tidligere versjoner