Spesialisthelsetjenesten skal varsle Helfo pasientformidling hvis de ikke er i stand til å oppfylle den juridiske fristen for når helsehjelp senest skal gis. Helfo vil kontakte pasienten for å høre om hen ønsker et tilbud ved et annet behandlingssted.
Pasienter kan også selv ta kontakt med Helfo ved fristbrudd.
Pasienter mellom 12 og 16 år
På bakgrunn av § 3-4 punkt 2 i pasient- og brukerrettighetsloven vil Helfo vurdere om de skal ta direkte kontakt med foresatte når det gjelder fristbrudd for pasienter mellom 12 og 16 år.
I visse tilfeller vil kontakten gå gjennom henviseren. Helfo kan be henviseren om å ta kontakt direkte med pasienten for å få et eventuelt samtykke til at Helfo kan kontakte foresatte. Dette kan gi to utfall:
- Hvis pasienten samtykker, gir henviseren Helfo beskjed om dette. Helfo kan deretter ta kontakt med pasientens foresatte.
- Hvis pasienten ikke samtykker, må henviseren være bindeledd mellom pasienten og Helfo i hele saksforløpet.
Les mer om varsling av fristbrudd her.
På helsenorge.no ligger informasjon til pasienter om fristbruddordningen.