På grunn av koronapandemien er det gjort midlertidige endringer i lovverket. Endringene gjelder frem til 1. oktober 2020. Les mer om endringene som omfatter fristbrudd.

Elektronisk varsling av fristbrudd

Spesialisthelsetjenesten skal varsle Helfo pasientformidling ved fristbrudd. Fristbrudd skal primært varsles elektronisk.

Tilbakemelding om resultat av fristbrudd

Helfo registrerer utfallet av saken direkte i Fristbruddportalen. Fristbruddportalen sender en automatisk generert e-post til den som har varslet fristbruddet om at pasientens sak er oppdatert. Det opprinnelige behandlingsstedet må deretter logge seg inn i Fristbruddportalen og søke opp saksnummer som er oppgitt i e-posten for å se resultatet.

Følgende resultater er mulige:

  • Pasienten aksepterer tilbudet fra Helfo. Det opprinnelige behandlingsstedet kan se i pasientens sak at pasient er i behandling via Helfo, og pasienten må strykes fra ventelisten.
  • Pasienten takker nei til tilbudet fra Helfo. Det opprinnelige behandlingsstedet kan se at pasientens sak er stoppet, og pasienten blir stående på venteliste.
  • Helfo finner ikke behandlingstilbud. Helfo vil ta kontakt med det opprinnelige behandlingsstedet for å informere om dette, og undersøke når pasienten kan få time ved det opprinnelige behandlingsstedet. Det opprinnelige behandlingsstedet kan se at pasientens sak er stoppet, og pasienten blir stående på venteliste.
  • Det opprinnelige behandlingsstedet klarer likevel å tilby pasienten helsehjelp. Dersom det opprinnelige behandlingsstedet finner en time, skal Helfo kontaktes umiddelbart på telefon 960 96 533. Helfo kontakter deretter pasienten med tilbudet, og pasienten står fritt til å velge mellom tilbudet Helfo har skaffet og tilbudet fra det opprinnelige behandlingsstedet.