På grunn av koronapandemien er det gjort midlertidige endringer i lovverket. Endringene gjelder frem til 1. oktober 2020. Les mer om endringene som omfatter fristbrudd.

Elektronisk varsling av fristbrudd

Spesialisthelsetjenesten skal varsle Helfo pasientformidling ved fristbrudd. Fristbrudd skal primært varsles elektronisk.

Helfo gir tilbakemelding om pasientens ønske

Helfo registrerer utfallet av pasientens ønske direkte i Fristbruddportalen. Fristbruddportalen sender en automatisk generert e-post om at pasientens sak er oppdatert til den som har varslet fristbruddet. Systemet benytter NHN-registrert e-postadresse. Det opprinnelige behandlingsstedet må deretter logge seg inn i Fristbruddportalen og søke opp saksnummer som er oppgitt i eposten for å se resultatet. Følgende resultater er mulige:

  • Pasienten ønsker at Helfo skaffer et tilbud. Opprinnelig behandlingssted må laste opp henvisning og eventuell annen nødvendig medisinsk dokumentasjon i Fristbruddportalen.
  • Helfo får ikke tak i pasienten. Helfo må likevel starte arbeidet med å skaffe et tilbud. Opprinnelig behandlingssted må laste opp henvisning og eventuell annen nødvendig medisinsk dokumentasjon i Fristbruddportalen.
  • Pasienten ønsker ikke at Helfo skaffer et tilbud, og pasienten blir stående på venteliste ved det opprinnelige behandlingsstedet. Det opprinnelige behandlingsstedet kan se i pasientens sakshistorikk at saken er stoppet.