Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Slik inngår eller endrer tannlege avtale om direkteoppgjør

På denne siden finner du som er tannlege, veiledning om hvordan du inngår eller endrer avtale om direkteoppgjør med Helfo.

1. Om avtalen

Du inngår avtale om direkte oppgjør og registrerer eller endrer praksisopplysninger i tjenesten Praksisinformasjon – se steg 3.  

En forutsetning for å kunne inngå avtale om direkte oppgjør med Helfo, er at du har norsk fødsels- eller d-nummer. 

Du må ha avtale om direkte oppgjør med Helfo for at pasienten din skal ha rett til stønad, og for at du som behandler skal få utbetalt stønaden i oppgjøret ditt. Avtalen innebærer at du kan kreve stønad for behandlinger som er utført fra og med den dagen du signerer avtalen om direkte oppgjør med Helfo.

Avtalen gir blant annet informasjon om

  • frister for innsending av refusjonskrav
  • frister for utbetaling fra Helfo
  • hvordan du sender inn kravet
  • hvilke plikter du har overfor Helfo
  • hvilke plikter Helfo har overfor deg
  • mulige konsekvenser ved feil i refusjonskrav og/eller dokumentasjon

Avtalen er personlig, og du er ansvarlig for at refusjonskravene dine er i samsvar med gjeldende lover, forskrifter og rundskriv samt avtalen om direkte oppgjør. Det medfører blant annet at du må benytte egen ID, for eksempel Buypass, Bank-ID eller Commfides, ved innsending av refusjonskrav over Helsenettet. 

Du må signere på at du har lest, forstått og akseptert avtalevilkårene når du inngår avtalen i Praksisinformasjon.

Du kan lese avtale om direkte oppgjør før du går til utfylling av skjemaet.

Relevant regelverk

Det er viktig at du leser og setter deg godt inn i hvilke rettigheter og plikter som følger av at du har inngått avtale om direkte oppgjør med Helfo. Her finner du lenker til det relevante regelverket: 

 

Først publisert: 07.02.2019 Sist faglig oppdatert: 02.12.2022 Se tidligere versjoner