3. Praksisinformasjon
Før du kan sende refusjonskrav til Helfo må du registrere praksisopplysninger og inngå avtale om direkte oppgjør. Dette gjør du i tjenesten Praksisinformasjon.
Hvis du har flere praksiser, må du registrere hver enkelt praksis.
Helfo vil på sikt vise oversikt over behandlere som har direkte oppgjør med Helfo på helsenorge.no for pasientene. Når du registrerer praksisen ber vi deg derfor om å søke opp og legge til organisasjonsnavn/-nummer for praksisstedet der pasienten skal få behandlingen.
Vi ber deg registrere personlig e-postadresse og gi samtykke til Helfo og eventuelt Helsedirektoratet sin bruk av denne.
Du må oppgi et norsk bankkontonummer.
Når du har fullført registreringen, vil du i praksisoversikten finne status for praksisen. Statusen blir oppdatert gjennom en automatisk prosess.
Tjenesten praksisinformasjon finner du under flisen «Oppgjør med Helfo» i
Tjenesteportal for helseaktør.
Du kan også lese mer om tjenesten i artikkelen «Tjenesten Praksisinformasjon».
Pålogging gjennom HelseID
Tilgang til tjenester i portalen krever at du logger deg på gjennom HelseID, hvor du kan velge å logge deg på med Buypass, Commfides eller BankID med sikkerhetsnivå 4. Tjenester med lavere sikkerhetsnivå enn 4, eksempelvis MinID, vil ikke kunne benyttes.
Nyere nettlesere
Tjenestene i portalen er tilrettelagt for nyere nettlesere, og kan brukes med Safari 10.1, Microsoft Edge 15, Google Chrome 37, Firefox 31 og Opera 54 eller nyere. Dersom du benytter en eldre nettleser, ber vi om at du av sikkerhetshensyn oppgraderer til en nyere versjon for bruk av tjenestene.
Endre bankkontonummer eller kontaktinformasjon
Dersom du skal endre bankkontonummer eller kontaktinformasjon for en eksisterende avtale, gjør du det i tjenesten Praksisinformasjon.