Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Slik inngår eller endrer kiropraktor avtale om direkteoppgjør

På denne siden finner du som er kiropraktor, veiledning om hvordan du inngår avtale om direkteoppgjør med Helfo og registrerer eller endrer praksisopplysninger.

1. Om avtalen

Du inngår avtale om direkteoppgjør og registrerer eller endrer praksisopplysninger i tjenesten Praksisinformasjon.

Du må ha avtale om direkte oppgjør med Helfo for at pasienten din skal ha rett til stønad, og for at du som behandler skal få utbetalt stønaden i oppgjøret ditt. Dette betyr at du som behandler kan kreve stønaden for behandlinger som er utført fra og med den dagen du signerer avtalen om direkte oppgjør med Helfo.

Du som helseaktør må sørge for at refusjonskravene dine er i samsvar med gjeldende lover, forskrifter og rundskriv, samt avtalen om direkteoppgjør.
Det er viktig at du leser og setter deg godt inn i hvilke rettigheter og plikter som følger av at du har inngått avtale om direkte oppgjør med Helfo: 

Avtalen er personlig, og du er ansvarlig for at refusjonskravene du sender inn er i samsvar med gjeldende regelverk. Det medfører blant annet at du må benytte egen ID, for eksempel Buypass, Bank- ID eller Commfides ved innsending av refusjonskrav over Helsenettet.

Avtalen gir blant annet informasjon om
•    frister for innsending av refusjonskrav
•    frister for utbetaling fra Helfo
•    hvordan du sender inn kravet
•    hvilke plikter du har overfor Helfo
•    hvilke plikter Helfo har overfor deg
•    mulige konsekvenser ved feil i refusjonskrav og/eller dokumentasjon

Du må signere på at du kjenner og aksepterer avtalevilkårene når du inngår avtalen i Praksisinformasjon.
 

Les mønsteravtalen før du går videre.

Først publisert: 20.02.2019 Sist faglig oppdatert: 09.06.2022 Se tidligere versjoner